Regler for de forskellige konkurrencer

Generel Oversigt

(Pt under mild revidering og forventes klar/opdateret slut september!)

 

De gældende regler for J-Popcon 2019 for de forskellige show ang. lyd, lys, kostumer, optræden, aldersgrænse og tilladte cosplays kan ses opsummeret i dette SKEMA for et hurtigt overblik.

Men husk venligst at læse reglerne om tilmelding, afmelding og karantæne her under. Desuden er der nogle generelle regler udpenslet nedenfor.

 

Regler om rekvisitter

Grundet tidligere års voldsomme stigning i størrelse og antal af rekvisitter/props, således at det ikke altid har været muligt at få alle props af og på scenen mellem acts inden for den satte tidsgrænse, er vi nødsaget til at sætte nogle regler for størrelse og antal fremadrettet. Disse regler kan læses i dette SKEMA.

 

Antal pladser/acts i shows

DCC:

  • Som udgangspunkt er fordelingen max. 13 grupper og max. 17 solo pladser (for en fair fordeling ift. antal solo og gruppekvalifikationer samt styring af showets længde), dvs. et samlet max. på 30 pladser i alt.
  • Ved et antal solo tilmeldinger lavere end 17, vil den siddende cosplaygruppe tage beslutningen om hvor mange gruppe pladser disse ledige solo pladser kan veksles til. Gruppeplads nr. 14 bliver i dette tilfælde således den som står først på gruppeventelisten.

J-POPCONS COSPLAYSHOW:

  • Der skal min. være 10 acts (om det er solo eller gruppe er lige meget).
  • Der må max. være 20 acts (om det er solo eller gruppe er lige meget).

CRAFTMANSHIP:

  • Der er et max. deltagerantal på 30 pladser.

 

Regel om tilmelding, framelding og karantæne

(for DCC om lørdagen)

Tidligere år har der været stor interesse for DCC, og der har derfor ikke været plads til alle dem, der gerne ville deltage. Derfor ser vi det som problematisk, når der ugerne op mod J-Popcon (eller på dagen) falder mange grupper fra uden nogen egentlig grund, når andre grupper kunne have haft pladserne. Derfor har vi følgende regler:

  • Frafald før d. 1/4 – ingen karantæne fra næste års konkurrence, selv hvis alt ens materiale er blevet godkendt.
  • Frafald efter d. 1/4 – hvis der ikke kan opgives en valid årsag (såsom pludselig og uforudsigelig opstået sygdom, f.eks. brækket ben eller lungebetændelse, eller dødsfald i familie), har gruppen/personen karantæne fra næste års konkurrence. Den siddende cosplaygruppe vil vurdere, hvorvidt en årsag er valid eller ej. Hvis man ikke henvender sig med en årsag, vil man automatisk få karantæne til næste års DCC.
  • Hvis konkurrencen bliver fyldt op før d. 1/4, vil de resterende acts, som har indsendt alt materiale, have mulighed for at komme på en venteliste (hvis man har afkrydset dette ved tilmeldingen) og få besked, hvis der er frafald. Efter d. 1/4, vil det ikke være muligt at tilmelde sig konkurrencen.  
  • D. 1/4 er også der ALT materiale senest skal være endeligt godkendt

    (for J-Popcons Cosplayshow om søndagen)

    Tidligere år har der været problemer med få tilmeldte grupper til J-Popcons Cosplay show og frafald lige op til J-Popcon. Da vi ikke kan forsvare et show med under 10 acts, har vi set os nødsaget til indføre et krav om minimums antal tilmelte act.

    • Showet vil kun blive afholdt hvis der senest søndag d. 4/3 er 10 acts tilmeldt (man behøver ikke at have alt godkendt denne dato). Hvis der er mindst 10, så bliver Søndagsshowet afholdt, men der vil blive 15 pladser mere til Cosplay Craft konkurrencen med førsteret til søndagsshowtilmeldte.
    • D. 1/4 er deadline hvor ALT materiale senest skal være endeligt godkendt.

    (for Craftmanship om søndagen)

    • D. 1/4 er deadline hvor ALT materiale senest skal være endeligt godkendt.

     

        GENERELT (for alle shows)

        Man skal møde op til den bedømmelsestid/scenetid, som man får oplyst. Er man ikke til stede, risikerer man at blive diskvalificeret.

        OPTRÆDEN:

        • Væsker, levende ild og reaktive kemikalier er ikke tilladt.
        • Scenen må ikke svines til. Alt skal kunne fjernes når scenen forlades. Da konfetti, mel, glitter, smadret flamingo og andre ting, der skal fejes op, ikke kan fjernes hurtigt nok, tillader vi derfor ikke disse. Tager det længere tid at rydde op end tilladt vil der blive trukket point fra jeres optræden.
        • Der er ikke mulighed for at tilslutte strøm på scenen. Rekvisitter, der kræver strøm skal således være batteridrevne. Husk ekstra batterier.
        • Klargøring og rydning af scene må maksimalt tage 30 sekunder. De 30 sekunder dækker både den foregående gruppes rydning og den kommende gruppes opsætning for to på hinanden efterfølgende grupper. 
        • Publikum og/eller dommere må ikke direkte inddrages eller tage del i en optræden.
        • Vi opfordrer alle til at være nyskabende hver gang der deltages i en ny konkurrence. Genopførsel af egne eller andres tidligere optrædener kan trække ned i den samlede vurdering.
        • Vores shows er åben for folk/publikum i alle aldre, og alt materiale skal således være egnet til fremvisning for alle aldersgrupper.
        • (Ikke for Craftmanship) En sort kulisse, 2 m høj og 1,75 m bred og med begge typer velcro langs hele kanten, vil blive stillet til rådighed til jeres act hvis I ønsker det. Kravet er at kulissen spiller en direkte rolle i actet. Den skal således have et decideret formål, f.eks. bruges i forbindelse med kostumeskift eller til at hænge noget på. Kulissen kan efter ønske placeres hvor som helst på scenen og der er mulighed for at afprøve den under generalprøven.

        LYD:

        • Vi godtager kun .mp3 format.
        • Der kan kun indsendes ét lydspor.
        • Lyden stoppes når den tilladte tid for optræden er brugt, så sørg for at alt er redigeret og tilpasset jeres optræden!
        • Der må gerne modtages hjælp af mandlige eller kvindelige venner/bekendte til lydoptagelser, hvis du cosplayer en karakter af modsat køn, og ønsker at stemmen på lydsporet matcher dette køn. 

        LYS:

        • Der er et max på antal light cues på 5 per minut (se generelt oversigtsskema øverst om antal per show/act-type).
        • Et light cue defineres som et skift i lys, om det går fra tændt til slukket, en farve til en anden, dæmpet til skarpt, spotlight til fuld scene og omvendt osv.
        • Light cues skal bruges med omtanke for at skabe en stemning i ens act, ikke bare for at lave "fancy lys". For mange skift kan virke forvirrende og mindske den ønskede virkning/stemning.

        KOSTUMER:

        • Officielle designs af karakterer fra en given anime, manga, videospil, tegneserie eller tegnefilm. Dette inkluderer artbooks m.m.
        • Officielle designs af karakterer fra TV-serier og spillefilm.
        • Anerkendte, fanbaserede titler som Vocaloid er tilladt, men kræver accept fra arrangørholdet. Send os en e-mail!
        • Officielt publicerede illustrationer (f.eks. Alan Lee, Sakizo eller Thores). Send os en e-mail, hvis I er i tvivl.
        • Egne designe er ikke tilladte.
        • Referencebillede(r) af de karakterer der cosplayes skal vedlægges i forbindelse med tilmelding for at sikre genkendeligheden af kostumet. Sørg for at referencebillederne viser så meget af kostumerne som muligt for bedre bedømmelse.
        • Der kan være meget unge personer blandt publikum. Der bedes derfor om omtanke ved valg af kostumer. J-Popcons staff tager stilling til om man overskrider et vist blufærdighedsniveau.
        • Alle genstande, der anvendes i forbindelse med optræden og ikke er direkte dele af kostumer, betragtes som rekvisitter/props. Hvis det ikke sidder fast på kostumet, er det en rekvisit.

        VÅBEN:

        • Dansk våbenlov er til enhver tid gældende. Læs vores generelle VÅBENREGLER her på hjemmesiden.
        • Send gerne en mail til vores våbenansvarlige eller os hvis der tvivl om behov for godkendelse.

         

         

        Specifikt DCC (lørdagen)

        Det er ikke et krav at tilmelde sig alle kategorier for at deltage i en given kvalifikationsrunde. Det er op til vedkommende selv, hvilke kategorier man ønske at stille op i. Man skal derfor kun opfylde de krav der stilles for de relevante kvalifikationsrunder. Husk at der kan være andre og forskellige regler for de forskellige kvalifikationer ang. antal og størrelse af props end til J-Popcon.

        • Man må ikke være i samarbejde med eller være involveret i organisationen bag pågældende internationale kvalifikationer.
        • Kun solister kan kvalificere sig i solokategorierne. Individuelle personer fra gruppeoptrædener tages ikke i betragtning.
        • Kun for NCC må solisten have en assistent med på scenen
        • Hvis er tilmeldt NCC, må man man gerne tilmelde sig EC og ECG også, bare ens act samlet set lever op til alle kvalifikationernes krav (bl.a. længde på optræden, ingen assistent osv.)
        • (WCS) Udelukkende karakterer fra anime, manga og videospil med japansk oprindelse er tilladt.
        • (WCS) En japansk udgivelse eller tilpasning af en titel med ikke-japansk oprindelse er ikke tilladt. Batman: Gotham Knight og The Animatrix er to eksempler på anime som ikke er af japansk oprindelse, på trods af at de er produceret i Japan. Disse er således ikke tilladt. Heart no Kuni no Alice er kun løst inspireret af Alice i Eventyrland og er derfor tilladt. Send os en e-mail hvis du er i tvivl!
        • Kostumer skal være lavet af gruppen/solisten selv. Nær familie og venner må gerne hjælpe med dele som ikke er essentielle. Hovedparten af arbejdet skal være udført af deltagerne selv.
        • Købte kostumer må ikke anvendes (på nær mindre dele, såsom eksempelvis ørering). Overtrædes denne regel bliver gruppen/solisten diskvalificeret.
        • Kostumer må ikke have været brugt til tidligere konkurrencer.
        • Alle personer i en gruppe skal cosplaye fra samme titel/serie/show. 

         

        Specifikt J-Popcons Cosplayshow og Craftmanship (søndagen)

        • Kostumer må ikke have været brugt i DCC dagen forinden.
        • (Craftmanship) Mindre elementer på kostumet må gerne være købt, men husk at oplyse det ved tilmelding og ved dommerbedømmelsen, så der bliver givet credit til de rigtige.
        • (Craftmanship) Kostumer må ikke have vundet i tidligere konkurrencer.