FAQ

Hvad er Artist Alley, og hvordan får jeg et bord i Artist Alley?

Artist Alley er J-Popcons kunstner- og håndværksområde, hvor kunstnere kan sælge deres tegninger, kunst og håndværk samt møde og netværke med ligesindede.

Du kan ansøge om et bord i Artist Alley ved at udfylde en ansøgningsform (https://j-popcon.dk/artistalley/signup), der vurderes af Artist Alley-arrangørerne.

Hvordan fordeles bordene i Artist Alley?

Bordene fordeles efter først til mølle af de kvalificerede ansøgere. Til din ansøgning er det derfor vigtigt, at du vedhæfter et link med billeder af dine tegninger eller dit håndværk, så vi kan se kvaliteten af de ting, du laver, og om det er relevant ift. anime/manga eller japansk kultur.

1 bord måler 180 x 65 cm (78 cm højt), og der er plads til to personer pr. bord.

Koster det noget at have et bord i Artist Alley?

Det koster 200 kr. for et halvt bord og 500 kr. for et helt bord. Tilmelder I jer to personer sammen, skal I hver betale 200 kr. Som sædvanligt skal du også tilmelde dig og betale for en fuld J-Popcon-billet (altså for hele weekenden), uanset hvilke dage du deltager.

Husk, at du skal sørge for at knytte din weekendbillet til din j-popcon.dk-brugerprofil, hvor dit fulde navn, alder, telefonnummer og lign. er angivet. Således kan vi nemlig se alle de oplysninger på dig, som vi behøver.

Betaling af bordet kommer til at foregå via en knap på hjemmesiden under Min Side efter godkendt ansøgning.

Hvis du er blevet godkendt som artist til Artist Alley, modtager du en godkendelsesmail, heri står blandt andet nøjagtige instrukser til, hvordan og hvorledes du betaler for bordet.

Hvornår har I åbent i Artist Alley?

Artist Alley har åbent for publikum:

  • Fredag kl. 16:00-22:00 (tidlig adgang for deltagere kl. 12:00)
  • Lørdag kl. 10:00-22:00
  • Søndag kl. 10:00-17:00

Vær opmærksom på, at du skal have forladt con-området og medbragt eventuelle ejendele ved tidspunktet for lukning hver dag, så der kan blive låst af. Når vi har låst området af, vil det ikke være muligt at komme ind igen før dagen efter.

Som kunstner i Artist Alley har du mulighed for at få adgang tidligere om fredagen, så du kan stille dine ting frem på dit tildelte bord inden den officielle åbning.

Kunstnere kan få adgang til Artist Alley-området om fredagen fra kl. 12:00, men det kan kun lade sig gøre, hvis man har fået sin tilmelding bekræftet via VIP check-in skranken ved indgangen til J-Popcon.

Må jeg tage imod bestillinger/commissions?

Ja, det må du gerne. Det skal udelukkende håndteres mellem kunstneren og den besøgende.

Hvad skal jeg have med som kunstner i Artist Alley?

Du skal selvfølgelig medbringe dine kunstværker/dit håndarbejde, som du vil sælge. Derudover skal du medbringe egne materialer til opsætning af din stand, da vi ikke har noget til rådighed.

Der vil være dug på alle bordene i forvejen, men du er velkommen til at tage din egen dug med for at gøre din stand mere personlig.

Vi anbefaler også, at man selv tager prisskilte, byttepenge og visitkort med.

Må jeg sælge fanart?

Som udgangspunk tillader vi fanart i Artist Alley, men kun så længe kunstneren selv bidrager med noget unikt; ens egens streg, kendte figurer i nyt univers, sammenblanding af forskellige serier m.m. 

Således skal man tydeligt kunne se, at det drejer sig om fanart, og nemt skelne ift. originale tegninger/plakater fra film/serier, der kan være beskyttet af copyright. 

Deciderede aftegninger/traces er derfor ikke tilladt.

Hvor kan jeg have mine ting om natten?

Som kunstner i Artist Alley kan du få lov til at opbevare dine ting på dit bord (eller under det), når området lukker for natten, da døren vil blive aflåst.

Dog er det en rigtig god ide IKKE at have store kontantbeløb eller dyre computere el.lign. liggende bag sin bod.

Vi har ikke mulighed for at holde øje med, at det er den ”rigtige” kunstner, der går bag ved et givent bord, når alle er ved at gøre klar til at åbne området, eller hvis du kommer lidt senere.

Det er således også på eget ansvar, hvordan du efterlader dine ting om natten.

Må min veninde/min mor sidde og holde mig ved selskab ved mit bord?

Gennem tilmeldingen har du mulighed for at melde en hjælper til, som kan afløse dig under connen, hvis du selv er nødt til at forlade dit bord. Har du ikke bekræftet en hjælper på tidspunktet for tilmelding, kan du skrive en mail til os efterfølgende.

For at hjælperen kan blive accepteret, skal de have en gyldig weekendbillet, og vi skal have deres navn senest en måned inden connen – altså senest den 16. januar 2024. Meldes hjælperen senere end dette, forbeholder vi os retten til at afvise.

Vær opmærksom på, at der kun er to stole tilgængeligt per hele bord. Det vil sige, at hvis du booker et halvt bord, så vil det ikke være muligt at have din hjælper siddende ved siden af under normale omstændigheder.

Desuden: Har du særlige hensyn som eksempelvis at medbringe en støtteperson under connen, skal du notere dette under “Yderligere kommentarer”.

Må jeg medbringe en skillevæg til at stå bagved min stand til at hænge værker på?

Nej, der vil være skillevægge sat op på forhånd, som du er velkommen til at benytte til ophæng af kunst med de godkendte materialer hertil*.

Der vil ikke være mulighed for opsætning af eller udskiftning til egen medbragt skillevæg.

*godkendte materialer: elefantsnot eller små stykker almindelig tape, som ikke efterlader mærker eller rester af klister.

Du må IKKE bruge søm, tegnestifter, dobbeltklæbende tape, gaffatape, o.lign.

Er der adgang til strøm ved mit bord?

Som udgangspunkt, ja. Artist Alley bestræber sig nemlig på at sørge for et (220V) strømstik bagved eller i nærheden af hvert bord.

Må jeg forlade mit bord for at gå til en event/konkurrence/foredrag under J-Popcon?

Ja, som udgangspunkt må du gerne forlade dit bord for at opleve enkelte events, men vi anbefaler, at du underretter en Artist Alley-repræsentant og fortæller, hvornår du regner med at være tilbage. 

Det anbefales ikke at sidde ved sit bord kun to eller tre timer hver dag, da vi så forbeholder os retten til at rydde dit bord og tildele pladsen til en anden. 

Kan J-Popcon veksle penge for mig?

Nej, J-Popcon kan ikke veksle penge for dig eller stille dankortterminal til rådighed. Derfor opfordrer vi til, at man selv tage byttepenge med. Ligeledes er det en god idé at installere en MobilePay-konto på sin mobiltelefon, da mange af de danske besøgende bruger MobilePay. 

Jeg har ikke et bord i Artist Alley. Må jeg sætte mig ned et sted og vise mine tegninger frem?

Du må ikke begynde at sætte dine tegninger op på vægge eller sprede dem ud på borde og gulve, men du er selvfølgelig velkommen til at vise dine værker frem til interesserede deltagere. Spørg den ansvarlige i Artist Alley-området for at få lov til det.

Må jeg have et bord i Artist Alley, selvom jeg er under 18?

Nej, desværre kan vi ikke godkende dig som kunstner i Artist Alley, selvom vi er sikker på, at du er nok så dygtig. Det er mange timer, man skal sidde alene, og man skal også håndtere penge, så derfor er vi nødsaget til at have som regel om, at man skal være over 18 år. Som undtagelse kan du få lov til at sidde i Artist Alley, hvis du er mellem 16-18 år, men sidder sammen med venner, der er over 18, og har skriftlig tilladelse fra dine forældre.

Må jeg sælge tegninger indeholdende nøgenhed, erotik, ekstrem vold og andre temaer ikke velegnet for børn? (Såkaldt 18+/NSFW)

Ja og nej.

Det er tilladt at sælge erotisk (eks. pin-up) kunst i Artist Alley.

Dog er det VIGTIGT, at det ikke ligger fremme, så alle og enhver kan se det. I stedet skal det ligge i en ikke-gennemsigtigt mappe eller kasse med mærkaten 18+, og tegneren har selv ansvaret for, at børn ikke kigger i denne.

Det er IKKE tilladt at sælge seksuelt eksplicit materiale, materiale, som seksualiserer børn/barnlige karakterer (eks. loli/shota), eller materiale som visualiserer selvskade. Heller ikke selvom det ligger i en diskret mappe.

Jeg har et handicap, særlige behov, bestemte ønsker om indretning af min stand eller ønsker et familiemedlem tilknyttet min stand som medhjælper.

Hvis du har behov for særligt hensyn, specielle ønsker eller anden vigtig information, vi skal vide, så er feltet “Yderligere kommentarer” beregnet til dette.

Det kan f.eks. være et handicap/lidelse, som er en berettiget grund til at sidde ved et endebord/tæt ved indgangen, at du vil have en medhjælpers navn tilknyttet din stand eller en særlig ting, du ønsker at fortælle os. Husk, at vi ikke kan opfylde dine særlige behov eller ønsker, hvis du ikke fortæller os om dem på forhånd.

Kan jeg selv vælge mit bord? Er det først til mølle på selve dagen, eller fordeler J-Popcon bordene på forhånd?

Det vil ikke være muligt at vælge nøjagtig placering selv, da J-Popcon står for at fordele pladserne. Dog vil man kunne skrive i tilmeldingen, hvis man har ønske om, hvilke kunster(e) man sidder ved siden af. Pladserne vil blive fordelt på forhånd og meldes ud til kunstnerne.

Når bordplanen med pladsfordeling er blevet meldt ud, kan kunstnerne godt indbyrdes aftale at bytte plads, dog kan J-Popcon ikke hjælpe med denne proces. Hvis I bytter plads, skal J-Popcon have besked om dette senest en måned inden connen (senest den 16. januar 2024), ellers kan plad-bytningen ikke godkendes, og I vil blive tildelt jeres originale borde.

Desuden: Har du behov for særligt hensyn ved din placering (såsom placering ved et endebord, pladskrævende hjælpemidler, m.m.), så skal du skrive dette i feltet “Yderligere kommentarer”.

Jeg kan se, at man skal have købt og betalt for sin J-Popcon billet, før man kan ansøge om at få plads i Artist Alley. Hvad nu hvis jeg får afslag og ikke har lyst til at komme til festivalen i februar, kan jeg så få mine penge tilbage?

Ja, selvfølgelig kan du det. Kontakt os på artistalley@j-popcon.dk, og så annullerer vi din billet og giver dig dine penge tilbage.

Hvis du har yderligere spørgsmål, skal du sende en mail til artistalley@j-popcon.dk.