Danish Cosplay Championship

I det følgende beskrives reglerne for de internationale cosplay kvalifikationer afholdt af J-Popcon. For at give et hurtigt overblik over de forskellige kategorier, har vi lavet et skema til orientering.

KLIK HER SKEMA FOR OVERORDNEDE REGLER (for de forskellige kvalifikationer)

 

Regelsæt:

Dette er de formelle regler for deltagelse ved de internationale cosplay kvalifikationer via J-Popcon. Regelsættet er således udelukkende gældende for deltagende hold og solister, og er ikke gældende for deltagere af andre cosplayrelaterede aktiviteter under J-Popcon.

Ved deltagelse i en eller flere kvalifikationer, skal du læse og forstå disse regler inden du tilmelder dig. Tilmeldinger, der ikke opfylder nedenstående krav vil blive afvist.

Det er ikke et krav at tilmelde sig alle kategorier for at deltage i en given kvalifikationsrunde. Det er op til vedkommende selv, hvilke kategorier man ønske at stille op i. Man skal derfor kun opfylde de krav der stilles for de relevante kvalifikationsrunder.

 

Ny regel om afmelding of karantæne:

De sidste par år har der været stor interesse for DCC, og der har derfor ikke været plads til alle dem, der gerne ville deltage. Derfor ser vi det som problematisk når der ugerne op mod J-Popcon (eller på dagen) falder mange grupper fra uden nogen egentlig grund, når andre grupper kunne have haft pladserne. Derfor træder følgende regler i kraft fra i år:

  • Frafald før d. 1/4 – ingen karantæne fra næste års konkurrence, selv hvis alt ens materiale er blevet godkendt.

  • Frafald efter d. 1/4 – hvis der ikke kan opgives en valid årsag (som sygdom eller dødsfald i familie), har gruppen karantæne fra næste års konkurrence. Den siddende cosplaygruppe vil vurdere, hvorvidt en årsag er valid eller ej. Hvis man ikke henvender sig med en årsag, vil man automatisk få karantæne.

  • Hvis konkurrencen bliver fyldt op før d. 1/4, vil de resterende grupper, som har indsendt alt materiale, have mulighed for at komme på en venteliste (hvis man har afkrydset det ved tilmeldingen) og få besked, hvis der er frafald.Efter d. 1/4, vil det ikke være muligt at tilmelde sig konkurrencen. D. 1/4 er også der alt materiale senest skal være endeligt godkendt.

 

    OPTRÆDEN:

    Generelt:

    • Klargøring og rydning af scene må maksimalt tage 45 sekunder. De 45 sekunder dækker både den foregående gruppes rydning og den kommende gruppes opsætning for to på hinanden efterfølgende grupper. 

      Regn derfor kun med omkring 20-25 sekunder til klargøring og det samme til oprydning.

    • Væsker, levende ild og reaktive kemikalier er ikke tilladt. 

      Skriv til os, og spørg om lov på forhånd, hvis I er i tvivl.

    • Scenen må ikke svines til. Alt skal kunne fjernes når scenen forlades. Det gælder også konfetti, mel, glitter og andre ting, der skal fejes op. Tager det længere tid at rydde op end tilladt vil der blive trukket point fra jeres optræden.

    • Publikum og/eller dommere må ikke direkte inddrages eller tage del i en optræden.

    • Vi opfordrer alle til at være nyskabende hver gang der deltages i en ny konkurrence. Genopførsel af egne eller andres tidligere optrædener kan trække ned i den samlede vurdering.

    Specifikt for solo:

    • Kun solister kan kvalificere sig i solokategorierne. Individuelle personer fra gruppeoptrædener tages ikke i betragtning.

    • En optræden må maksimalt vare 1 minutter og 30 sekunder (90 sekunder).

    Specifikt for grupper:

    • Gruppestørrelse for WCS skal bestå af præcis 2 personer.

    • Gruppestørrelse for ECG må bestå af enten to eller tre personer.

    • En optræden må maksimalt vare 2 minutter og 30 sekunder (150 sekunder).

     

    LYD:

    • Al lyd og tale skal være indspillet på forhånd. 

    • Det indtalte lydspor skal uploades via tilmeldingssystemet i filformatet .mp3. Bemærk at dette er det eneste lyd-format vi godtager.

    • Der kan kun indsendes ét lydspor. 

    •  Lyden stoppes når den tilladte tid for optræden er brugt (150 sek for grupper, 90 sek for solo) så sørg for at alt er redigeret og tilpasset jeres optræden!

     

    KOSTUMER OG REKVISITTER:

    For en hurtig oversigt over hvilke kostumer, der er tilladt til de respektive kategorier, kan man med fordel tage et kig på skemaet der er linket til øverst på denne side!

    Generelt:

    • Kostumer skal være lavet af gruppen/solisten selv. Nær familie og venner må gerne hjælpe med dele som ikke er essentielle. Hovedparten af arbejdet skal være udført af deltagerne selv.

    • Købte kostumer må ikke anvendes (på nær mindre dele, såsom eksempelvis ørering). Overtrædes denne regl bliver gruppen/solisten diskvalificeret.

    • Kostumer må ikke have været brugt til tidligere konkurrencer.

    • Alle personer i en gruppe skal cosplaye fra samme titel. Eksempelvis er Monkey D. Luffy (One Piece) og Kurosaki Ichigo (Bleach) fra forskellige serier og derfor ikke tilladt i samme gruppe.

    • Referencebillede(r) af de karakterer der cosplayes skal vedlægges i forbindelse med tilmelding for at sikre genkendeligheden af kostumet.Sørg for at referencebillederne viser så meget af kostumerne som muligt for bedre bedømmelse.
      Kun officielle designs må anvendes som reference, fan-art er ikke tilladt!

    • Der kan være meget unge personer blandt publikum. Der bedes derfor om omtanke ved valg af kostumer. J-Popcon staff tager stilling til om man overskrider et vist blufærdighedsniveau.

    • Alle genstande, der anvendes i forbindelse med optræden og ikke er direkte dele af kostumer, betragtes som rekvisitter. Hvis det ikke sidder fast på kostumet, er det en rekvisit.

    • Hver individuel rekvisit må maksimalt veje 15 kg. I henhold til hjælperes indblanding jf. arbejdsmiljøloven.

    • Der er ikke mulighed for at tilslutte strøm på scenen. Rekvisitter, der kræver strøm skal således være batteridrevne. Husk ekstra batterier.

    • Rekvisitter som er større end 150 cm på den længste led skal godkendes af arrangørholdet før brug.

    • Der kan være andre og forskellige regler for de forskellige kvalifikationer ang. antal og størrelse af props end til J-Popcon.

    Tilladte kostumer:

    • Officielle designs af karakterer fra en given anime, manga, videospil, tegneserie eller tegnefilm. Dette inkluderer artbooks m.m.

    • Designs af karakterer fra anime-, manga-, videospil-, tegneserie- eller tegnefilmsbaserede live action-produktioner.

    • Officielle designs af karakterer fra TV-serier og spillefilm.

    • Anerkendte, fanbaserede titler som Vocaloid er tilladt men kræver accept fra arrangørholdet. Send os en e-mail!

    • Officielt publicerede illustrationer (f.eks. Alan Lee, Sakizo eller Thores). Send os en e-mail, hvis I er i tvivl.

    Undtagelser specifikt for WCS:

    • Udelukkende karakterer fra anime, manga og videospil med japansk oprindelse er tilladt.

    • En japansk udgivelse eller tilpasning af en titel med ikke-japansk oprindelse er ikke tilladt. Batman: Gotham Knight og The Animatrix er to eksempler på anime som ikke er af japansk oprindelse, på trods af at de er produceret i Japan. Disse er således ikke tilladt. Heart no Kuni no Alice er kun løst inspireret af Alice i Eventyrland og er derfor tilladt. Send os en e-mail hvis du er i tvivl!

    • Kostumedesigns fra alle officielle kilder er tilladt, inkl. artbooks m.m.

     

    VÅBEN:

    • Dansk våbenlov er til enhver tid gældende.

    • Ægte våben er ikke tilladt, uanset om de er funktionsdygtige eller ej. Dette gælder selvom brugeren har licens/tilladelse til at bære våbnet af politi eller anden offentlig myndighed. Dette omfatter, men er ikke begrænset til projektilvåben og blankvåben.

      Overtrædelse af denne regel kan medføre bortvisning fra J-Popcon og i grove tilfælde tages der kontakt til politiet.

    • Våben med realistisk udseende og/eller udformet i metal skal godkendes af arrangørholdet ved det forberedende møde. Send gerne en mail til os hvis der tvivl om behov for godkendelse.

     

    ANDET:

    • Man skal have dansk statsborgerskab eller permanent opholdstilladelse i Danmark for at kunne stille op.

    • Man skal være fyldt 18 år på det tidspunkt kvalifikationsrunden afholdes.

    • Man må ikke være i samarbejde med eller være involveret i organisationen bag pågældende internationale konkurrence.

    • Hvert deltagende hold skal have minimum ét gruppemedlem tilstede ved det forberedende cosplaymøde om fredagen under J-Popcon. Udeblivelse fra det forberedende møde medfører diskvalifikation. Der er selvfølgelig forståelse for pludseligt opståede forhindringer, så som sygdom.

    • En sort kulisse, 2 m høj og 1,75 m bred og med begge typer velcro langs hele kanten, vil blive stillet til rådighed til jeres act hvis I ønsker det. Kravet er at kulissen spiller en direkte rolle i actet. Den skal således have et decideret formål, f.eks. bruges i forbindelse med kostumeskift eller til at hænge noget på. Kulissen kan efter ønske placeres hvor som helst på scenen og der er mulighed for at afprøve den under generalprøven.

    • J-Popcons cosplayshows er åbne for publikum i alle aldre, og alt materiale skal således være egnet til fremvisning for alle aldersgrupper.

     

    Vær opmærksom på at der til finalerunden for de respektive konkurrencer kan gælde andre regler end til kvalifikationsrunden! Det vil typisk være tale om små forandringer ift. ovenstående hvis det skulle blive tilfældet.

    Spørgsmål vedrørende reglerne bedes rettes til cosplay@j-popcon.dk 

     

    Der tages forbehold for trykfejl samt revisions ændringer.