Interview med WakuWaku

17. Juli 2021

J-Popconline og WakuWaku lavede i samarbejde eventet Taste of Japan, afholdt på Twitch. Derfor har vi lavet et lille interview med Erik fra WakuWaku om butikken.

Hvem er vi?

Vi er et online japansk supermarked forstået på den måde, at vores kunder har en direkte og enkel adgang til autentiske japanske varer gennem hjemmesiden. Vi udvider løbende med varer fra hele Asien, og både koreanske og kinesiske varer er efterhånden også velrepræsenterede i udvalget.

Rent organisatorisk er vi faktisk et ret lille foretagende. Det er de samme mennesker, der tager hånd om alle jeres ordrer og henvendelser, og der er derfor ikke langt fra ord til handling hos os.

Bag os har vi et bredt netværk af leverandører og generel ekspertise inden for import  især fra Japan. Firmaet har gennem mange år leveret varer til restaurationsbranchen, og det er måske derfor ikke helt forkert at sige, at WakuWaku udgør en mulighed for at få den helt rigtige restaurantsmag hjem i eget køkken. :)

Vi elsker de autentiske, asiatiske smage, og det er vores ambition, at en japansk ret skal kunne laves fra start til slut med ingredienserne og remedierne i vores udvalg. For os er initiativer som J-Popcon derfor en utrolig mulighed for at kunne oplyse og afmystificere det kulinariske og kulturelle Japan.

Hvordan kommer man i gang?

Det kan virke overvældende at skulle kaste sig ud i en masse ny terminologi og specialiserede ingredienser  og det er vi fuldkommen med på! Derfor har vi sammensat forskellige pakkeløsninger, som skal gøre det overskueligt at bestille det helt rigtige hjem til en specifik ret eller til en grundig prøvesmagning af sake, japansk øl eller Ramune-sodavand. Alle ikke-ferske ingredienser til populære retter som sushi, okonomiyaki og tre forskellige slags ramen kan således lægges i kurven som én enkelt vare.

Ønsker man at blive yderligere klog på japanske opskrifter, kulturelle aspekter og specialiteter som miso, yuzu, umeboshi, dashi eller furikake, kan man til hver en tid konsultere vores blog: wakuwaku:dk/blog.

Hvilken smag? Slik og snacks

Når det kommer til smag, trækkes der på nogle andre smagspræferencer, end vi måske er vant til i Danmark  og netop dette gør det også så spændende at prøve! Især forskellige teksturer er noget, som kan fylde lige så meget eller endnu mere, end smag gør.

På det asiatiske kagemarked er der f.eks. en langt større tendens mod mildere, sødere smage og bløde, svampede teksturer, fordi mange af disse katetyper bør nydes sammen med te, der har stor kulturel signifikans. Snacks kan derimod være alt fra chilistærke til meget umamifyldte, da både tang, sesam og salt-surte smage er populære spiser. Det er dog ikke altid muligt at skære tendenserne over én kam.

En af styrkerne, det asiatiske køkken har ift. slik og snacks, mener vi består i den store opfindsomhed! Her findes nogle helt unikke og fantastiske smage, hvoraf mange åske ikke ville blive associeret med slik i Danmark  taro, ube, sesam, tang, ume (japansk blomme), calamansi (koreansk citrusfrugt), sakura, anko (sød rød bønne) og mange, mange flere.

Et populært koncept, vi også ser udbredt blandt asiatiske snacks, er efterligningen af forskellige retter i en helt anden sammenhæng. KitKat med smag af jordbær-cheesecake, Umaibo majspuf med smag af teriyaki-burger og Samyang instant-nudler med smag af pasta carbonara er alle varer af denne sjove art, som kan anskaffes på hjemmesiden.

Hvad består sortimentet af?

Som kunde skal man have adgang til en komplet oplevelse, og derfor har vi ud over japanske basisvarer som ris, nudler og soja også et ret stort sortiment af sake og spiritus. Dette og meget mere kan man faktisk få lov at opleve under Copenhagen Sake Festival, hvor vi vil tilbyde lækre smagsprøver og vejledning.

Med til køkkengerningen hører desuden lækre værktøjer og fin anretning, hvorfor vi også tilbyder autentiske knive, riskogere, bambusdampere, rullepinde, hot pot-gryder og hangiri sushi-kar af cedertræ (der dufter helt fantastisk!).

Vi tager desuden altid gerne imod ønsker til specifikke varer, som vi skal hente hjem eller undersøge nærmere for jer – indbakken er til hver en tid åben. ;)

Tilføjelse

Det skal desværre nævnes, at vi  ligesom så mange andre  har været udfordrede af corona ift. vores varehjemtagelse. Begrænset adgang til containere og forsinkede leverancer fra Asien er derfor den realitet, vi er nødt til at forholde os til.

Hvorfor J-Popcon?

Vi vil til enhver tid gerne støtte op om japanske kulturbegivenheder i Danmark. I sidste ende er vi jo en flok ildsjæle i et mindre community, der ligesom con-gængere også ønsker at dele vores begejstring for Japan og få en god oplevelse. J-Popcon har gennem mange år formået at skabe nogle helt fantastiske rammer for fans og interessenter i japansk kultur, og det har derfor stor værdi for os at støtte op om og være med netop dér.