Hvorfor vi ændrede datoen for J-Popcon

5. August 2012

Hej.

Mit navn er Anders. Det er mig, der forsøger at holde sammen på alle trådene til J-Popcon 2013, og sørge for at vi er klar til marts.

Under forberedelserne til J-Popcon 2011 blev det klart for os, at der er mange, som gerne vil have lidt mere baggrundsviden og indsigt i, hvad vi egentlig går og laver forud for arrangementet.

Der er mange, som gerne vil have lidt flere detaljer, end der er at finde i vores nyheder, og som gerne vil vide hvorfor vi har truffet nogle af de valg vi har. Derfor går vi nu i dialog med alle de, der er interesserede, og vi håber at kunne lære noget af jeres bidrag, og dermed forhåbentlig gøre den næste J-Popcon endnu bedre.

I praksis kommer det til at foregå ved, at vi med jævne mellemrum skriver lidt om en aktuel opgave eller noget andet, vi mener er værd at diskutere, og så giver ordet frit for kommentarer og forslag. Den efterfølgende diskussion kommer til at foregå på Facebook, idet langt de fleste af jer allerede besøger Facebook dagligt. Til de af jer, der ikke ønsker at bruge Facebook, eller som bare gerne vil give jeres besyv med privat, er det også muligt at skrive til os på info@j-popcon.dk. Vi læser alle mails, og gør vores bedste for at svare direkte på så mange som muligt.

 

Så lad os uden yderligere ståhej tage fat på det første emne: Hvorfor har vi flyttet datoen for J-Popcon, først til februar 2013, og siden til marts?

Vi skrev i den første nyhed herom, at vi valgte at flytte datoen, for at blive i DGI-byen og Øksnehallen. Det er sådan set også hele årsagen, men der gik et større stykke arbejde forud for det.

Kort efter J-Popcon 2011 gik vi i gang med at diskutere vores næste arrangement med DGI-byens folk. Vi forklarede dem, at vi gerne ville beholde datoen, og at vi gerne ville leje Øksnehallen hele weekenden. De fortalte os desværre, at Øksnehallen allerede var lejet ud i den weekend, og dermed begyndte et større puslespil, sammen med DGI-byen, for at finde et alternativ.

Vi kiggede på muligheden for at undvære Øksnehallen. Der ligger flere lokaler i nærheden af DGI-byen, som kan bruges til en stor scene, og vi kontaktede et par af dem, for at forhøre os om datoer og priser. Den gang J-Popcon lå i Valby Kulturhus, brugte vi blandt andet en nærliggende sal, der hed Marketenderiet. Selvom de to bygninger lå tæt på hinanden, var afstanden alligevel stor nok, til at vi havde store problemer med at holde en fornuftigt kontakt og kommunikation imellem dem. Det gav os store hovedpiner, og erfaringerne fra 2009 og tidligere spøger stadig. Derfor, og fordi ingen af de nærliggende lokaler var ledige eller til at leje for rimelige penge, blev vi nød til at flytte datoen, og ikke stedet.

Vi kiggede også på muligheden for helt, at opgive DGI-byen, til fordel for andre lokaler i København. At flytte J-Popcon igen ville være besværligt, og atter medføre et par år med mange begynderfejl, hvor vi skulle lære nye lokaler at kende. Det synes vi ikke at vores publikum er tjent med, især ikke nu, hvor vi omsider er ved at få helt styr på DGI-byen. Derudover er der meget få lokaler i Københavnsområdet, der opfylder vores krav om et miks af store sale, mindre eventrum, åbne områder, nærliggende overnatningsmuligheder for deltagere, gode transportforbindelser og fornuftig husleje.

Vi begyndte så, sammen med DGI-byens folk, at lede efter en weekend i 2012, hvor alle de lokaler, vi gerne ville bruge, var ledige. Vi var naturligvis nødt til at tage hensyn til de conventions, der ligger tæt på J-Popcon, både i Danmark, og i udlandet, så da vi var nået ind i september, uden at finde en brugbar weekend, måtte vi give op og i stedet kigge på at flytte J-Popcon ind i 2013. Slutningen af februar var det tidligste tidspunkt der passede, både med vores og DGI-byens kalendre, så efter lidt tovtrækkeri sagde vi ja tak. Til gengæld har DGI-byen givet os håndslag på, at vi kan få lov at blive liggende i slutningen af februar eller starten af marts i de næste mange år.

 

Hvorfor valgte vi så at flytte datoen endnu en gang?

For det første, fordi vi fik muligheden af DGI-byen. En flytning ville være til deres fordel, og efter at have tænkt tingene igennem blev vi enige om, at det også ville være til vores. Marts er varmere end februar, og det har stor betydning for os alle, da vi skal udenfor for at komme mellem Øksnehallen, maidcaféen og resten af con-området. Selvom der kun er et par graders forskel, er det en klar fordel -- især for cosplayere. Dernæst, og måske endnu vigtigere for nogle, så betyder flytningen også, at vi er de eneste brugere af DGI-byen i den weekend (foruden svømmere og bowlere, natuligvis). Vi ved at nogle bliver utilpasse over folk der stirrer, og vi vil derfor gerne have området for os selv, i så vid udstrækning det er muligt. Flytningen til marts måned gav os denne mulighed.

Ved at flytte datoen, og dermed beholde Øksnehallen, håber jeg at vi bliver i stand til at skabe et arrangement, der stadig hænger sammen, og hvor der er så kort som muligt til alting. Med de nye lokaler vi har lejet af DGI-byen, får vi mulighed for at samle os endnu mere end i 2010 og 2011. Receptionen og hovedindgangen flytter til et sted, hvor der er bedre plads, og hvor vi håber at kunne undgå alt for meget udendørs kø. Marts er ikke nødvendigvis koldere end november, men vi synes ikke det er sjovt at se vores deltagere stå og fryse. Vi har også nogle andre planer på tegnebrættet, for at gøre ventetiden kortere, men mere om det en anden gang.

 

Jeg håber, at det er blevet lidt klarere, hvorfor det var nødvendigt at flytte J-Popcon. Det var ikke nogen nem beslutning for os, men vi er overbeviste om, at det er den bedste løsning på lang sigt.

/Anders